Co jest istotne w zimowym ogumieniu, na przykładzie opony zimowej 225/50 r17?

Kiedy kierowca kupuje pierwszy raz ogumienie zimowe, zastanawia się zazwyczaj, co jest istotne podczas wybierania takiej opony. W rzeczywistości należy tę tematykę podzielić na kilka osobnych zagadnień, ponieważ temat jest złożony. Ktoś, kto kupuje oponę, nie może bowiem skupić się tylko i wyłącznie na rozmiarze lub na producencie.

Co mówi nam oznaczenie opony zimowej 225/50 R17?

Każda opona ma swoją specyfikację. Może ona obejmować szereg właściwości opony, ale dla nas najważniejsze są trzy podstawowe parametry. Przykładowa opona zimowa może być oznaczona w taki sposób 225/50 R17. Poszczególne składowe tego kodu oznaczają odpowiednio: 

  • 225 jest to parametr opisujący szerokość opony w milimetrach, 
  • 50 jest miarą wysokości profilu podanego w milimetrach, 
  • R17 jest to średnica felgi podawana w calach, 

Kiedy opona jest poszukiwana, należy sprawdzić, jaka dokładnie opona pasuje do danego modelu samochodu. Oczywiście do każdego pojazdu można dopasować kilka rozmiarów opon (oczywiście w pewnych granicach). Najlepszą oponą do warunków zimowych są opony o dużej szerokości. Profil nie powinien być zbyt mały, ale zbyt duży również nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może utrudniać odprowadzanie śniegu. 

Opony zimowe 225/50 R17 a ich producenci

Oczywiście opona to nie tylko sam rozmiar. Ważne też jest to, jaki producent ją wykona. Na rynku są producenci opon znani i renomowani, niestety są również drożsi. Znajdziemy również producentów o nazwach mniej znanych, ale za to tańszych. Kiedy kupujemy oponę, powinniśmy przede wszystkim poczytać opinie o danych oponach, a najlepiej udać się do zakładu wulkanizacyjnego o poradę. Opona droższa od tańszej wcale nie musi różnić się znacząco, ale detal robi różnice. Dobrym przykładem tego stanu rzeczy są opony zimowe 25/50 R17 wykonane z różnych mieszanek gumy, Opony tańsze są zazwyczaj wykonywane z tańszych i twardszych mieszanek. W przeciętnych warunkach opony te zachowują się podobnie, jednak w temperaturach dużo poniżej zera, tańsze opony zaczynają znacząco odbiegać od opon droższych i wykonanych z lepszej dla warunków zimowych gumy.